BlogFoodtalk

FOODTALK: De nieuwe Schijf van Vijf

Schijf van Vijf 2016

door Marleen
De nieuwe Schijf van Vijf is uit! Heb jij hem al gezien? Wat vind je ervan?

De meest moeilijke verandering sinds 2004 is volgens mij de verhoogde dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten, deze was eerst 200 gram en nu 250 gram. Laatst bespraken we met Tom Wiggers al het schrikwekkend lage aantal Nederlanders die de 200 gram groenten en twee stuks fruit per dag binnenkrijgen. Deze grotere hoeveelheid groenten wordt gecompenseerd door een lagere dagelijks aanbevolen hoeveelheid vlees, wat niet alleen zorgt voor minder vleesconsumptie en minder dierenleed, maar ook nog eens goed is voor het milieu. Wist je dat voor jouw stukje biefstuk meer dan 2500 liter water nodig is om het op jouw bordje te krijgen?

Buiten het feit dat de Schijf van Vijf er een stuk strakker uit ziet ten opzichte van voorgaande modellen, is er meer aan het uiterlijk veranderd. De vakken bestaan nu uit meer producten, waarbij het Voedingscentrum een gevarieerd dieet extra promoot. Zo zijn nu ook noten en peulvruchten opgenomen in de Schijf, om in te spelen in op de ontwikkelingen van de wetenschappelijke kennis op het gebied van voeding. Tevens houdt de nieuwe Schijf van Vijf rekening met producten die niet alleen gezond maar ook goed voor het lichaam zijn; producten die de kans op hart- en vaatziekten en kanker verkleinen.

Ook kreeg de Schijf van Vijf de laatste jaren veel kritiek vanwege de onduidelijke leesbaarheid in wat nu wel echt en echt niet een goede keuze is. Daarom heeft het Voedingscentrum in de nieuwe Schijf van Vijf enkel de gezonde keuzes gezet, zodat er geen verwarring kan ontstaan. Ook nieuw: ben jij benieuwd of jij de Schijf van Vijf begrepen hebt en gezonde voedingskeuzes maakt? Doe dan eens de Eet-update!

Tom gaf zijn reactie op de vernieuwde Schijf van Vijf:
"De nieuwe Schijf van Vijf bevat een aantal mooie verbeteringen, zoals de groente-aanbeveling van 200 naar 250 g per dag, het naar beneden bijstellen van de alcoholaanbeveling, het toevoegen van noten en het verwijderen van bewerkt vlees. Maar uiteindelijk blijft natuurlijk de grootste uitdaging om mensen daadwerkelijk (zo veel mogelijk) volgens de richtlijn te laten eten. Zo'n update is goed om alle nieuwe wetenschappelijke kennis te verwerken, maar als alle Nederlanders volgens de oude Schijf van Vijf zouden eten, dan zou dat natuurlijk ook al gigantische gezondheidswinst opleveren (maar 5% van NL'ers eet 200 g groente, laat staan 250 g!). Dus ik ben benieuwd of het Voedingscentrum op dat gebied ook nog meer actie onderneemt."

Wat sommigen wellicht missen in de Schijf van Vijf zijn de voedingshypes waar ik het met Tom ook al over had; lactosevrij dieet, glutenvrij dieet, koolhydraatarm dieet, kokosolie, et cetera. Ben jij benieuwd waarom die er niet in staan? NOS heeft ze voor je op een rijtje gezet!

Wat vind jij van de nieuwe Schijf van Vijf?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *