BlogFoodtalk

FOODTALK: Orde in de chaos scheppen met Tom Wiggers

Tom Wiggers

door Marleen
In de voedingswereld is momenteel veel roering gaande rondom wat nu echt gezonde voeding is en hoe men zelf zo gezond mogelijk kan eten. Op internet, in de media en vanuit voedingsdeskundigen wordt veel geroepen omtrent gezond eten. Om in die roering een lijn te trekken heeft Tom Wiggers, geneeskundige, schrijver en fulltime atleet, vorig jaar een boek geschreven, ‘Doe Het Zelf Gezond’. Het doel van Tom is om orde te scheppen in de chaos die momenteel gaande is rondom het onderwerp voeding.

‘Dat er veel aandacht is voor een gezonde leefstijl, en dan met name voeding, juich ik enorm toe. Veel artsen laten dit onderwerp links liggen, wat ik onterecht vind. Dat is meteen de reden voor dit boek: als arts deze aandacht gebruiken om de juiste richting aan te geven; orde in de chaos scheppen.’

'Sinaasappel, frambozen en gojibessen'
De chaos die nu ontstaat leidt ertoe dat mensen zonder wetenschappelijke/medische achtergrond uit goede bedoeling richting willen geven over gezonde leefstijl/voeding en hiermee vaak onzin verspreiden (niet alleen maar: er zijn ook goede initiatieven!).

‘Zo kom ik bij superfoods; ik ben niet voor of tegen, maar ben wel tegen de labels die eraan gehangen worden met betrekking tot gezondheidsclaims. Daar is namelijk geen enkel bewijs voor, omdat er niet eens een goede definitie van superfoods bestaat. Zodra een betreffende definitie staat, kan onderzocht worden of superfoods inderdaad een betere werking hebben dan ‘gewone’ voeding en hierbij ook uitspraken doen over gezondheidseffecten. Tot dan toe is het een goede mogelijkheid tot variatie: de ene keer een sinaasappel, dan frambozen en ook een keer goji bessen.’

Superfoods is nog niet eens het grootste probleem, met name het ouderwetse probleem voldoende groente en fruit is nog steeds aanzienlijk toe aan verbetering. Een minimaal aantal van 5% van de Nederlanders behaalt de richtlijn van 200 gram groente en 2 stuks fruit per dag.

'Geen gezondheidsvoordelen door gluten-/lactosevrij dieet'
Dan is er, naast het onderwerp superfoods, ook nog de welbekende termen gluten en lactose. Tegenwoordig wordt steeds vaker gezegd dat het hanteren van een gluten- of lactosevrije leefstijl (voor mensen die geen overgevoeligheid heeft voor gluten/lactose) gezonder is. Echter is het zo dat een gluten-/lactosevrij dieet niet per se gezondheidsvoordelen oplevert voor mensen die niet overgevoelig zijn voor (één van) beiden. Tom geeft hier een mooi voorbeeld van.

‘Je kan je voorstellen als iemand normaal luncht met 4 witte boterhammen met jam en dat vervangt door bijvoorbeeld een salade met peulvruchten en noten, dat die persoon zich beter gaat voelen. De lunch met gluten wordt dan vervangen door een glutenvrije lunch, echter is de nieuwe lunch niet gezonder doordat deze nu glutenvrij is. Tevens zijn veel glutenvrije alternatieven helemaal niet gezonder dan volkorenproducten, deze bevatten namelijk vaak minder vezels en minder vitaminen en mineralen.’

Wel blijft het zo dat voor mensen die coeliakie (glutenintolerantie) hebben of mensen die zich beter voelen wanneer ze geen gluten eten (Non Celiac Gluten Sensitivity) geadviseerd wordt om gluten geheel (coeliakie) of gedeeltelijk (NCGS) uit hun dieet te schrappen. Vastgesteld is dat ongeveer 1% van de bevolking coeliakie heeft en 5-10% van de bevolking NCGS heeft, kort gezegd kan ongeveer 90% van de Nederlanders probleemloos gluten eten.

Ditzelfde geldt voor lactose-intolerantie: waar vervang je je glaasje melk door? Tevens is bij lactose-intolerantie een groot verschil per persoon. Een kleine groep mensen zullen bij 10ml melk klachten krijgen, terwijl andere mensen (een hele grote groep) bij 2 liter melk ditzelfde resultaat heeft.

'Kokosbloesemsuiker: geen verlaagde suikeropname in het lichaam'
Niet alleen gluten en lactose zijn veelbesproken onderwerpen. Ook suiker wordt regelmatig vervangen door producten zoals honing, agavesiroop of andere zoetmiddelen om de suikeropname in het lichaam te verlagen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid suiker voor volwassenen is 90 gram (ongeveer 20 suikerklontjes). Je lichaam neemt kristalsuiker en kokosbloesemsuiker/honing/agavesiroop/andere zoetmiddelen exact hetzelfde op en ziet daarin geen verschil. Het vervangen van suiker in de thee of in taarten door een ander zoetmiddel maakt dus wat betreft suikeropname in het lichaam geen verschil. Het grootste verschil tussen kristalsuiker en bovengenoemde andere zoetmiddelen zit hem in de hoeveelheid calorieën en vitaminen/mineralen. Ook het toevoegen van fruitsoorten (zoals bananen en dadels) aan taarten en andere baksels zorgt niet voor een afname van de suikeropname in het lichaam, fruitsuikers (fructose) worden in tegenstelling tot wat vaak gesteld wordt door het lichaam net zo opgenomen als reguliere suikers. Wel bestaan deze zoetmakers uit een aanzienlijk hogere hoeveelheid vezels in vergelijking met suikers.

Hierboven wordt nog maar een tipje van de sluier opgelicht wat betreft orde in de chaos scheppen. Wil jij meer weten over hóe voeding nu echt werkt en hoe je zelf gezond aan de slag kunt gaan: het boek van Tom ‘Doe Het Zelf Gezond’ is in boekhandels te bestellen, maar ook online via zijn website te bestellen.

Een laatste tip van Tom
‘Als je iets aan je leefstijl wil verbeteren, doe dat dan stap-voor-stap. Waar het namelijk om gaat is dat je gezonde gewoontes voor jezelf creëert. Als je iets in je gedrag wil veranderen, kost dat wilskracht. En van wilskracht heb je maar een beperkte hoeveelheid per dag. Een gewoonte kost geen wilskracht, dus geldt: hoe meer gezonde gewoontes je hebt, hoe makkelijk gezond leven is.’

Bronnen:
Voedingscentrum - Suiker
Doe-het-zelf gezond
Voedingscentrum - Schijf van Vijf
De voedzame keuken
Harvard Health

Dit artikel heeft 1 reactie

  1. Pingback Ik stopte met het drinken van melk, dit gebeurde er..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *