BlogFoodtalk

FOODTALK: Suiker

Suiker

door Marleen
Suikers zijn, net als melk, brood, gluten, koolhydraten een veelbesproken onderwerp in ons kikkerlandje. Moet je het wel gebruiken, niet gebruiken? Suiker wordt regelmatig vervangen door producten zoals honing, agavesiroop of andere zoetmiddelen om de suikeropname in het lichaam te verlagen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid suiker voor volwassenen is 90 gram (ongeveer 20 suikerklontjes). De vragen rondom suiker lijken lastig, maar de antwoorden zijn uiterst simpel.

Suiker, ook wel sacharose genoemd, bestaat twee soorten suikers: fructose en glucose. Alle, soorten suikers bestaan uit glucose, fructose of een combinatie hiervan. Of je nu dadels, fruitsuikers, agavesiroop, honing, kokosbloesemsuiker, palmsuiker, kristalsuiker of rietsuiker gebruikt, allen bestaan uit glucose en/of fructose. Het gevolg? Je lichaam neemt kristalsuiker en kokosbloesemsuiker/honing/agavesiroop/andere zoetmiddelen exact hetzelfde op en ziet daarin geen verschil. Het vervangen van suiker in de thee of in taarten door een ander zoetmiddel maakt dus wat betreft suikeropname in het lichaam geen verschil. Suiker is dus gewoon suiker, zo simpel kan het zijn. 

Het grootste verschil tussen kristalsuiker en bovengenoemde andere zoetmiddelen zit hem in de hoeveelheid calorieën en vitaminen/mineralen. Ook het toevoegen van fruitsoorten (zoals bananen en dadels) aan taarten en andere baksels zorgt niet voor een afname van de suikeropname in het lichaam, fruitsuikers worden in tegenstelling tot wat vaak gesteld wordt door het lichaam net zo opgenomen als 'reguliere' suikers. Wel bestaan deze zoetmakers uit een aanzienlijk hogere hoeveelheid vezels in vergelijking met 'reguliere' suikers. Zo bevat 100 gram honing 308 kilocalorieën en 100 gram kristalsuiker 406 kilocalorieën en is bevatten 100 gram dadels 152 kilocalorieën en 100 gram agavesiroop 312 kilocalorieën. Ook de hoeveelheid eiwit scheelt per soort suiker, dus vooral daarin kun je voor jezelf de afweging maken.

Maar met de focus op suiker, maken geen van de soorten suikers verschil in jouw lichaam. Want nogmaals, suiker is suiker.

Bronnen:
Voedingscentrum - Suikers
Voedingswaardetabel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *